Rozhovor s ...

Ing. Ivanem Janečkem

Od narození žije v Sedlčanech. Vystudoval Střední průmyslovou školu v Příbrami a následně absolvoval ČVUT v Praze, obor ekonomika řízení strojů a strojírenské výroby. Po promoci v roce 1987 nastoupil na investiční oddělení závodu ZRUP Příbram, kde měl na starosti nákup strojů a zařízení. Následně krátce působil v ČSAD Příbram a v roce 1992 založil dopravní firmu, kterou vlastní a řídí doposud.

Pane inženýre, co jako kandidát na starostu považujete v současné době pro Sedlčany za nejdůležitější?

Spravovat město je velmi náročný a sofistikovaný proces. Naše město má necelých sedm tisíc obyvatel a každý z nich má trochu jiné potřeby. Je nutné dělat rozhodnutí, která budou prospěšná pro co největší počet z nich. Musíme se snažit zaujmout hlavně mladou generaci, aby tito lidé měli důvod zde zůstat a neodcházeli. A především je potřeba vytvořit takové podmínky, aby zde všechny generace měly

  • kde bydlet (tedy podpořit řešení bytové výstavby), 
  • kde pracovat (pomoci rozvoji podnikání ve městě), 
  • kde se bavit (podporovat sport a kulturu),
  • dostupnost zdravotní péče (to znamená jít vstříc lékařům),
  • a také pocit bezpečí (tj. obnovit klid a bezpečí ve městě).

Vzhledem ke světové situaci nás čeká velmi těžká doba. Ceny energií dnes neumí nikdo z nás odhadnout na několik dní či týdnů, natož určit jejich dlouhodobý vývoj. O to více mě mrzí, že elektrárna, která byla vybudována svého času v přehradě místní retenční nádrže, není v současné době v provozu. V roce 2002 ji poškodila „velká voda“, ale není nám známo, že by se ji následně někdo snažil znovu zprovoznit. Mnozí namítnou, že nádrž má velmi malý přítok, a že provoz elektrárny je neefektivní. Nestálo by za to ale toto téma znovu otevřít? Nespoléhat se na naše laické názory, ale pozvat odborníky, kteří by celou problematiku posoudili a navrhli nám řešení? On je asi dosti velký rozdíl ve výkupní ceně elektrické energie dnes a před dvaceti lety. A i kdyby nám jenom pokryla svícení pouličními lampami v nočních hodinách, nestálo by to za zvážení? Jiní provozovatelé vodních elektráren se snaží přehradit sebemenší potůček, aby získali nějakou energii, a nám tady tečou peníze městem a nikomu to nevadí.

Vaší specializací je doprava. Jak vidíte její současný stav v Sedlčanech?

Tak hlavně mě mrzí, že za více jak třicet let se nikdo neodhodlal zrealizovat severozápadní obchvat Sedlčan mezi silnicí číslo I/18 a silnicí II/105, který by odvedl těžkou dopravu z centra města. Zvláště v exponovaných časech bývá střed města zcela zablokován projíždějícími automobily. Dnes bude případná výstavba takového obchvatu nejen finančně nákladná z důvodu stále rostoucích výkupních cen pozemků a stoupajících cen stavebních prací, ale i komplikovaná vzhledem k rozšiřujícímu se území výstavby rodinných domů v dané lokalitě. Také vyloučení těžké dopravy z Nádražní ulice mezi náměstím T. G. Masaryka a vlakovým nádražím je problematické z důvodu, že uvedená komunikace patří pod správu krajského úřadu. V každém případě bude nutné dopravu ve středu města nějak řešit. Též situace na silnici I/18 vedoucí katastrem města by si zasloužila nějakou změnu, aby se doprava v tomto úseku zklidnila a zpřehlednila. Pak by bylo zapotřebí udělat pasportizaci ulic a chodníků a sestavit plán jejich postupných oprav, ale hlavně dobudovat chodníky do lokalit, které jsou obydleny již několik let i desetiletí, ale chodník k nim zatím vybudován nebyl. To je jeden z prvních úkolů, které je nutno dořešit.

Jako lídr uskupení Šance pro Sedlčany se ale asi nechcete věnovat jen dopravě.

K práci lídra určitě patří mít určitou vizi a pro její realizaci umět nadchnout lidi kolem sebe. Bez spolupráce ostatních a hlavně odborníků se jen velmi těžko něco buduje a posouvá správným směrem.

Nápadů může být nepřeberné množství, ale musíme vycházet z toho, jaké finanční možnosti jsou k dispozici. Kandidáti Šance se podle své specializace věnují různým tématům důležitým pro město, jako je například zdravotnictví, školství či bezpečnost. Mezi témata, jimiž se osobně zabývám, patří vedle dopravy cestovní ruch a možnosti odpočinku ve městě. K nim mohu ve zkratce říci toto:

Rádi bychom se podíleli na revitalizaci místního koupaliště. To je téma, které mezi občany rezonuje již velmi dlouho. Jsme největším městem středního Povltaví a lidé tu v létě nemají odpovídající místo, kam se jít vykoupat, odpočinout si a užít si slunečných dní. Všechny předchozí studie a návrhy narážely na neustálé problémy. Snažíme se proto do tohoto projektu zapojit odborníky, kteří mají s projektováním obdobných areálů zkušenosti, a konečně přejít od slibů k realizaci.

Často je občany zmiňována i lokalita Častoboř. Mnozí z nás tam prožili nejedno léto. Dnešní požadavky na vybavenost kempů a vůbec kvalitu ubytování a služeb jsou na zcela jiné úrovni, než tomu bylo v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století, kdy byl tento areál budován. Jsme přesvědčení, že tato jedinečná lokalita by si zasloužila více pozornosti a tedy i finančních prostředků.

S tím souvisí turistický ruch v Sedlčanech a nejbližším okolí. Dnes je velmi oblíbené cestovat v obytném automobilu nebo s obytným přívěsem. Pokud se ale takový cestovatel chce pokochat krásami daného města, potřebuje na zaparkování podstatně větší parkovací plochu než normální auto. Mnohá města jsou takovými plochami vybavena a vybudování odpovídajícího prostoru by i pro Sedlčany bylo určitě přínosem. Za zmínku stojí také problematika elektromobility. Zatím nikde ve městě ani v okolí nemají majitelé elektromobilů možnost dobít si bateriové systémy. Výstavby dobíjecích stanic jsou stále ještě řešeny pomocí podpor a grantů. Pokud by tady takové zařízení bylo zbudováno, také řidiči elektromobilů by měli o důvod více se v našem městě zastavit, občerstvit se, navštívit obchody, muzeum a podobně. Nebo nám snad stačí, že se zde lidé při své cestovatelské pouti zastaví v prvním supermarketu, doplní zásoby jídla a pití a odjedou dál? Já jsem přesvědčen, že to je trochu málo.

Co byste chtěl vzkázat lidem v Sedlčanech?

Jak jsem uvedl výše, těch věcí, co by se daly a také měly řešit, je mnoho. Prosím proto všechny občany, aby nebyli lhostejní k tomu, co se v našem městě děje, a zúčastnili se voleb v co největším počtu. A pokud je náš program zaujal, aby nám dali šanci. Šanci rozvíjet potenciál našeho města ke spokojenosti všech jeho občanů.